welkom

Motoren

Op m’n 18e wilde ik niets liever dan motorrijden. M’n ouders reden motor en ik moest en zou ook m’n rijbewijs halen. Dat ging een stuk makkelijker dan m’n autorijbewijs. Geen examinator die op de vingers kijkt, maar lekker op afstand me volgde.

M’n ouders zagen de bui al hangen…. Die wil op onze motoren er vandoor.

chopper

Om dat te voorkomen hebben ze me gesponsord bij de eerste motor.

Ik kocht een oude Honda cb360 (2 cylinder) die achteraf een klassieker bleek te zijn. Voor 850 gulden gekocht en voor 1000 gulden verspijkerd. Een lekker spartaanse motor die ook met kickstarter gestart kon worden. Er werden koffers op gemonteerd en ik ben er zelfs mee op vakantie gegaan.

Ik heb er veel plezier aan gehad en vele kilometers mee gereden.

Toch wel luxe een student met motor.

Honda cb360
motor

 

Toen ik m’n eerste baan had, wilde ik toch wel ergens voor werken en besloot een grotere luxe motor te kopen.
Het werd een Honda pc800 2 cylinder V blok met 800 cc

Een motor die door velen werd bewonderd en verguist. Het was een futuristische motor, die van alle gemakken voorzien was. Een topkoffer werd erop gezet en de luxe was compleet. Comfortabel reizen daar was ie voor gemaakt. Zelfs naar zwitserland gereden. In die tijd reed ik gemiddeld 15000 km per jaar. Iets wat ik na deze motor nooit meer deed.

Honda pc800
pc800

 

Het motorrijden werd minder, d.w.z. de lange afstanden, en ik zocht het steeds meer in de fun die een motor kan bieden. Het werd een Suzuki freewind 1 cilinder 650 cc. Een leuke motor voor in de stad. Wheelies maken, stoepje meenemen en af en toe door het zand. Een leuke tijd voor sologebruik. Het achterop meerijden was geen pretje voor de passagier.

Suzuki freewind
freewind

 

De laatste motor werd een Kawasaki Vulcan 2 cilinder v blok 750 cc. Met de komst van de kinderen is het motorrijden helemaal naar de achtergrond geschoven. De freewind maakte plaats voor een chopper zodat er ook nog eens iemand achterop kon bij een toertochtje. Het is nooit echt mijn type motor geweest, maar het is wel een leuke lawaaimaker om mee te flaneren en korte stukjes te toeren. De meeste tijd staat ie helaas onder het doek weg te roesten. Nu ik m'n werk iets verder van huis heb (Almelo 2009) ga ik de motor weer gebruiken als vervoermiddel voor woon-werk verkeer. Gelukkig loopt ie weer als een zonnetje nadat m'n vader de gehele motor onder handen heeft genomen.

Kawasaki Vulcan
kawasaki


EINDE MOTORTIJDPERK

Toen de Kawasaki met wederom een probleem aan de dynamo stil kwam te staan, heb ik besloten niet meer verder te rijden op de motor. Na 25 jaar was ie echt op. Maar een vervoermiddel om snel en zuinig op het werk te komen moest toch blijven want met de auto is niet meer te betalen tegenwoordig met de huidige benzineprijzen. Een brommer, electrische fiets, scooter of lichte motorfiets, wat moest het worden? Na voors en tegens te hebben afgewogen ben ik toch maar overstag gegaan voor een motorscooter. Zuinig, wendbaar, onderhoudsarm, veel bergruimte, bescherming tegen weer en wind en goedkoop in aanschaf. Het werd een lichte motorscooter van Yamaha. Een X Max met 250 CC. Dus nu na 22 jaar te hebben motor gereden wordt het scooter rijden. Velen zullen moeten wennen aan de overstap, maar ik denk dat ik daar snel aan zal wennen. Geen stoere chopper, geen speelse allroad, geen toerbuffel meer en ook geen naked bike. Voortaan een lichte en wendbare woon-werkscooter. Gezien het alsmaar drukker worden in het verkeer wellicht een goede keuze. De tijd zal het leren.

Yamaha X MAX
scooter